Програма подвійних дипломів з університетами Великобританії: досвід Українського Католицького Університету
 
                                    Програма подвійних дипломів з університетами Великобританії продовжує набирати обертів. Наразі вже 10 вітчизняних ЗВО реалізовуватимуть програму, надаючи можливість українським студентам отримати два дипломи: українського та британського університетів, не виїжджаючи з України. Програма реалізується за ініціативи Фонду Президента України спільно з Cormack Consultancy Group та Mosaik Education в рамках проєкту Twinning. Український Католицький Університет, що розташований у Львові, був одним із перших, який долучився до ініціативи та нині співпрацює з University of Nottingham.
Запуск програми та її переваги
Український Католицький Університет разом з University of Nottingham реалізує магістерську програму «Майбутнє спадщини: історія, культура, література». Незважаючи на те, що це перша програма з подвійним дипломом в УКУ, розробку магістерської програми за цим напрямком ми розпочали задовго до появи пропозиції Twinning, тож дана ініціатива дозволила нам розширити поставлені перед програмою завдання, – зазначають в УКУ.
Ми переконані, що повоєнна відбудова України не може обійтися лише матеріальною складовою. Нам потрібно розробляти відповіді на питання – що таке Україна в її минулому і тепер, якою є візія нашого розвитку в майбутньому, що Україна може запропонувати світові. Врешті, ми повинні підготувати нового гуманітарія, здатного мислити міждисциплінарно, володіти найсучаснішими теоретичними знаннями та навичками для їх практичного втілення.
Перспектива подвійного диплома і навчання у британських професорів, участь в спецкурсах разом з англійськими та міжнародними студентами, дослідження, написання і захист диплому завдяки колегам і ресурсам Ноттінгемського університету – це фантастична пропозиція в умовах воєнного часу. Вона допомагає відчувати себе частиною глобального світу, зміцнює двосторонні зв’язки між Сполученим Королівством та Україною, які за останні роки набули характеру стратегічного партнерства.
Виклики та можливості
Добра частина наших викладачів була залучена до розробки цієї магістерської програми ще до того як ми дізналися про ініціативу Twinning. Ми усвідомлювали основні труднощі на шляху реалізації нашого задуму, тому пропозиція програми подвійного диплому з британським університетом і фінансова підтримка в рамках ініціативи Twinning дозволили нам подолати частину цих перешкод. Численні міжнародні партнерства і володіння на належному рівні англійською мовою – це важлива основа, що дозволяє нам бути відкритими до нових ініціатив.
До слова, на початку листопада минулого року частина викладачів програми відвідала наших партнерів у Ноттінгемі в рамках спільно організованих наукових заходів. Ми мусили узгодити базові речі для спільного розуміння магістерської програми: цілі, структура, навчальний план, кредити, оцінювання та інше.
Також важливо було налагодити модель навчання/викладання на програмі, що передбачала заняття в offline та online форматах, гібридний клас. У цьому випадку надзвичайно важливим був наш досвід навчання у попередні, так звані «ковідні» роки, що переконав у зручності різних форматів дистанційного навчання.
До речі, Український Католицький Університет планує пройти міжнародну акредитацію програми, що дозволить нам запрошувати на навчання іноземних студентів. Це буде перша акредитація такого типу для нашого університету, але завдяки підтримці ініціативи Twinning ми пройдемо її вже цього року.
Переваги програми
Тривалий час гуманітаристику в Україні, свідомо чи несвідомо, відсували на другий, а то й на третій план, нехтуючи важливістю минулого, у всіх його проявах, для сучасного розвитку країни. Ось де криється одна з найбільших наших помилок, що, зокрема, привела нас до теперішньої війни.
У цій війні українці несуть велетенські втрати. Втрачені життя людей, зруйноване житло, пам’ятки, шедеври людського генія. Знищені цілі міста і села. Але ще більше горе, що частина наших талантів та спільної спадщини були незагосподарені, або вкрай погано загосподарені і наполовину втрачені ще перед початком повномасштабного вторгнення. Усе це ставить пекучі питання. Отож, Україні потрібні фахівці з опіки над спадщиною, які водночас є небайдужими громадянами, загартованими патріотами, лідерами смислів, які повинні стати прикладами та рольовими моделями для своїх громад. І в цьому якраз допомагає ініціатива Twinning.
Наша програма готує нових гуманітаріїв, які розбивають мушлі вузьких спеціалізацій і дивляться на проблеми сучасної України цілісно, шукаючи комплексного рішення для вивчення і презентації минулого. Для цього ми намагаємося вибудувати спільний міждисциплінарний підхід, враховуючи проблемні для всіх гуманітаріїв поля, такі як спадщина, ідентичність, деколонізація, пам’ять.
Ми сподіваємося, що випускники нашої програми можуть запропонувати нову якість роботи як у традиційних галузях працевлаштування гуманітаріїв, так і самі створюватимуть робочі місця не тільки для себе, а й для інших гуманітаріїв.
Викладачі, задіяні в програмі
Якісний склад викладачів Гуманітарного факультету УКУ, який реалізує магістерську програму подвійних дипломів, є справді високим. Врешті, Twinning – це не лише спільна магістерська програма, а й спільні дослідницькі та навчальні проєкти, до яких залучені викладачі та студенти нашої програми, тому для педагогів – це ще одна можливість особистого професійного розвитку.
До програми залучені кращі викладачі й практики УКУ, разом із запрошеними спеціалістами. Хоча кожен з викладачів має глибоку експертність в темі та значний академічний доробок, але ніхто з них не викладав саме таких курсів. Тому ця програма та співпраця обіцяють бути трансформаційними і для студентів, і для викладачів, і навіть для кафедр та факультетів, залучених до взаємодії в рамках британсько-української магістерської програми подвійних дипломів 2023-2025.
Робоча поїздка до University of Nottingham допомогла налагодити ясність у підходах та більш паритетні стосунки із британськими колегами. У Ноттінгемі ми відчули величезну підтримку, солідарність і режим повного сприяння. Особисті контакти від цього короткого візиту ще дадуть свої плоди. Ми зрозуміли певні розходження в очікуваннях і стандартах, над якими тепер активно працюємо та коригуємо наші плани на наступні семестри.
На жаль, наші колеги з партнерської інституції до цього часу українською проблематикою фактично не займалися, а тепер змушені шукати належні відповіді на наші запити. І ми вже бачимо, як серед наших британських партнерів зростає зацікавлення і розуміння процесів, пов’язаних з історією та сучасністю України.
Поставивши собі за мету підготовку нового гуманітарія, ми мусили зосередитися на теоретичній складовій нашої програми, що повинна розкрити сучасні напрацювання гуманітарних наук. Це великі дисципліни, що поєднують напрацювання таких спеціальностей як філософія, культурологія, історія та література. Очевидно, одному викладачу підготувати такий курс надзвичайно важко, тому нашою відповіддю на цей виклик було створення команд викладачів, які представляють різні галузі гуманітарного знання, але готові мислити і працювати міждисцлиплінарно. Тому наші нормативні курси читаються командами з 2-3 викладачів.
Наші студенти
Наша програма спрямована наразі саме на українських студентів, які навіть за умови повномасштабного вторгнення відчувають у собі сили і бажання вчитися, розуміють цінність хорошої вищої освіти, відчувають брак певних компетенцій та світоглядної цілісності своїх знань. Ці молоді люди часто вже мають повну вищу освіту рівня спеціаліста чи навіть магістра і в середньому п’ять або більше років досвіду у професії. Це сформовані великими історичними викликами, цікаві молоді люди, що вже взаємодіють із закордонними партнерами. Володіння англійською у них на високому рівні, у декого майже бездоганне. І тому наша освітня пропозиція промовила до них.
Серед студентів нашої програми зібрались одні з найбільш ініціативних популяризаторів української спадщини та гуманітаристики. Деякі з них роблять це в рамках своєї спеціальності, інші ж опановують абсолютно новий для себе пласт знань, але привносять в цей процес ті підходи та знання, які були отримані за іншими спеціальностями.
Студенти УКУ, які обрали для себе програму подвійних дипломів в рамках ініціативи Twinning, вже закінчили перший семестр навчання. Власними враженнями поділилися Данило Карпа – випускник «Української академії лідерства», бакалавр зі спеціальності «політологія» в УКУ; Олеся Товканець – випускниця факультету іноземних мов Ужгородського національного університету.
Про власний досвід та враження від програм подвійних дипломів з Ноттінгемським університетом:
Данило: Інформацію про програму подвійних дипломів з Великобританією я отримав через офіційну розсилку від Українського католицького університету у 2023 році, коли я ще був студентом. Пропозиція виглядала привабливою і я вирішив дізнатися про неї більше.
Я не ставив перед собою захмарних цілей, знаючи, що мої основні наукові інтереси пов’язані з рашизмом і російським світом. Проте програма виявилася набагато цікавішою, ніж я очікував. Вона відкрила мені нові горизонти в гуманітарних науках, зокрема в історії, культурології, філології та політичній філософії. Це дало мені змогу глибше зануритися в контекст моїх інтересів.
Олеся: Якщо чесно, я дізналася про подвійний диплом вже після вступу. Вступала на магістратуру за описом програми, яку мені випадково прочитала подруга. Я вже маю власний бізнес – школу іноземних мов з чотирма філіями в Ужгороді. Цілі на майбутнє – зробити свій внесок в культурний розвиток України, саме тому вступила на програму «Майбутнє спадщини».
Про перспективи програми
Данило: Я бачу великий потенціал у розширенні програми через введення курсів, де б викладачі з України та Великобританії мали можливість викладати разом. Це дозволило би студентам отримати подвійну перспективу на різні теми, зокрема на дослідження колоніальної спадщини. Порівняння британського та українського підходів до цього питання може бути надзвичайно пізнавальним.
Олеся: Я суттєво розширила свій кругозір і знання за перший семестр, ознайомилась з авторами, яких напевно б і не читала ніколи, якби не завдання до пар, зустріла чудових людей-однодумців і гарних викладачів. Приємно здивувало саме приміщення, оснащення, підбір викладачів. Я дуже сподіваюсь, що програма приведе мене до нових горизонтів і навіть допоможе змінити кар’єру в напрямку культурного розвитку України. Думаю моя можливість мене не омине, а програма створює правильне оточення і надає знання для досягнення моєї цілі.
Щоб ви порадили майбутнім абітурієнтам, які планують вступати на вашу спеціальність?
Данило: Моя порада для тих, хто розглядає можливість вступу на цю програму, полягає в необхідності розуміння та цінності з’єднання минулого з майбутнім. Ця програма не просто про вивчення історії чи культурології, а про створення зв’язків між минулим, сьогоденням і майбутнім. Вона вимагає активного та візіонерського підходу, і якщо це не те, що цікавить потенційного студента, то можливо, програма не для них.
Олеся: Порадила б пройти підготовчі курси, якщо такі є чи плануються з основ історії, культури і літератури. Було б однозначно добре.
 
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        