Програма подвійних дипломів з університетами Великобританії: досвід Херсонської державної морської академії
 
                                    Програма подвійних дипломів з університетами Великої Британії, яка реалізується Mosaik Education та Cormack Consultancy Group за ініціативи Фонду Президента України в рамках проєкту Twinning, є суттєвим підсиленням для закладів вищої освіти, які були релоковані після початку повномасштабного вторгнення. Яскравий приклад – Херсонська державна морська академія (ХДМА), яка зараз активно співпрацює з Plymouth University, надаючи студентам можливості отримати як український, так і британський диплом магістра. Представники ХДМА поділилися своїми враженнями від запуску програми подвійних дипломів в рамках ініціативи Twinning.
Особливості запуску програми
Наш навчальний заклад був релокований до Одеси влітку 2022 року, коли рідне місто було під окупацією. Зараз ХДМА працює на базі Одеського державного аграрного університету. Але це не завадило нам започаткувати співпрацю з Університетом Плімуту, запустити спільну програму здобуття подвійних дипломів в рамках проєкту Twinning. Наша магістерська освітня програма називається «Експлуатація суднових енергетичних установок», відповідна програма в Plymouth University – Ship Power Plants Operation.
Співпраця в рамках міжнародних освітніх програм дозволяє сформувати нові компетенції у майбутніх спеціалістів та сприяє впровадженню інноваційних освітніх технологій у навчальний процес. В перспективі, акредитація такої освітньої програми забезпечить високу академічну та трудову мобільність випускникам, викладачам, одночасно будучи гарантією високої якості освітніх послуг, що підвищить престиж української освіти на світовому ринку.
Для розвитку кадрового потенціалу України це є важливою компонентою, так як сьогодні ми стоїмо на порозі значних змін, а саме інтеграції України у європейський простір, у всіх його вимірах: зміни векторів освіти та економіки, побудови нових галузей та відродження тих, що потерпають від агресії росії, в числі яких і морської галузі України.
Нові виклики та можливості
Отримання гранту для провадження програми подвійних дипломів за освітньою програмою «Експлуатація суднових енергетичних установок» на другому (магістерському) рівні вищої освіти між ХДМА та Університетом Плімуту викликало значний резонанс серед викладачів академії, так як це значне досягнення для нашого колективу, але, разом з тим, ми розуміємо ту відповідальність, що лягає на кожного викладача, який працює у цій програмі. Фактично робота в цій програмі дає можливість для викладачів отримати нову інформацію щодо специфіки системи вищої освіти Британії, особливостей освітнього процесу, ба навіть стосунків викладачів та студентів. Наша команда із Британії дуже позитивна та налаштована на максимальну підтримку команди академії, що створює невимушену атмосферу співпраці.
Без викликів також не обійшлося: найскладнішим для ХДМА є те, що наш заклад є релокованим, тож багато процесів ускладнюються, але це не стає на заваді нашої роботи. Навпаки, британські колеги нас дуже надихають своєю підтримкою та розумінням, бажанням бути з нами пліч-о-пліч в нашій роботі.
Для академії існування такої програми сприяє її інноваційному розвитку, так як у процесі реалізації проєкту використовуються інноваційні методи та технології навчання студентів; збільшує її рейтинг та робить пізнаваним бренд ХДМА у світовому освітньому просторі; сприяє розвитку освітнього та наукового потенціалу; розвиває міжнародне співробітництво в освітній та науковій сфері.
Основні переваги програми
Вважаємо, що розвиток саме такої співпраці є корисним для обох навчальних закладів, адже це постійний живий обмін новими ідеями, актуальними питаннями, обговорення викликів сучасності тощо. Важливо, що реалізація цієї програми дає можливість підготувати професіонала з максимально глибоким науковим та професійним потенціалом, який буде мати можливість для швидкої професійної адаптації до будь-яких професійних викликів.
Реалізація такої програми сприяє підготовці висококваліфікованих спеціалістів, які будуть володіти новими знаннями та вміннями на рівні міжнародних освітніх стандартів; а також матимуть конкурентну перевагу на ринку праці та затребуваність їх як в Україні, так і в міжнародних та зарубіжних компаніях. В повоєнній відбудові країни, такі спеціалісти стануть тим кістяком, який може відродити український флот.
Викладацький склад, задіяний в програмі
Викладачі ХДМА досить спокійно влилися в роботу над програмою, багато вже знайшли партнерів для наукової співпраці, результатом якої є видання ряду наукових статей у індексованих наукових журналах. Сьогодні вже є перші ідеї для сумісної підготовки проектів та проведення круглих столів і конференцій.
Мабуть, найбільшою складністю у сумісній роботі були різні підходи до реалізації освітнього процесу, системи оцінювання, але ми весь час на зв’язку із колегами з університету Плімута і майже кожного тижня проводимо робочі зустрічі для того щоб уточнювати всі проблемні питання. До речі, не тільки у нас виникають питання, а так само і колеги з Британії мають цілий ряд питань до нас щодо механізмів та засобів, які використовуються та застосовуються під час реалізації освітнього процесу, тож у нас відбувається обопільний когнітивний процес, що робить роботу цікавою та насиченою.
Для обговорення загальних питань, пов’язаних із реалізацією програми, проводяться планові зустрічі на платформі ZOOM. Крім того, викладачі мають можливість домовлятися про індивідуальні зустрічі для обговорення вузьких питань. Деякі викладачі вже знайшли взаємні наукові інтереси та співпрацюють не тільки в межах роботи над програмою подвійних дипломів, а і в наукових питаннях.
Студенти, які обрали програму подвійних дипломів
До означеної освітньої програми вступають студенти, які мають морську освіту, а саме пов’язані із морською інженерією. Багато з них вже мають значний досвід роботи механіками на різних типах суден у різних іноземних компаніях.
Домінантною мотивацією вступу на освітню програму подвійних дипломів серед вступників було бажання отримати нові знання саме у галузі морської інженерії, яка сьогодні активно розвивається, модифікується, змінює вимоги до спеціалістів зазначеної галузі.
Так, як наші студенти вільно володіють англійською мовою, бо це їх робоча мова, вони абсолютно не турбувались про мову викладання, а навпаки вважали це прекрасною можливістю вдосконалити свої знання з англійської мови, особливо професійного спрямування. Тож, студенти ставили своїм завданням отримати нові знання та вміння, щоб у подальшому мати більше можливостей для професійної самореалізації.
Для активної та неформальної взаємодії студентів ХДМА та Плімутського університету запущено проект «Hello project. Ukraine», де студенти спілкуються на різні теми від професійних інтересів до питань культури, традицій та звичаїв обох країн. Реалізація такого спілкування дає можливість практикувати навички спілкування англійською мовою, ділитися знаннями у професійній галузей, побутовому житті, формувати дружні стосунки. Це неперевершений досвід!!
Студенти, які обрали ХДМА для здобуття подвійних дипломів в рамках ініціативи Twinning, вже розпочали навчання, тож можуть поділитися своїми враженнями від цього процесу. Про власний досвід нам розповів Олександр Гайтанжі, який навчається по цій програмі.
Про перше враження від програми
Мене звати Олександр, мені 21 рік. Це мій не перший досвід навчання по програмі подвійних дипломів, бо саме таким чином я отримав диплом бакалавра. Навчаючись в ХДМА, на четвертому курсі я прийняв участь в спільній програмі нашої академії та Литовської морської академії. Півроку в Литві дали мені величезний досвід та нові знання. Пізніше я успішно захистив диплом бакалавра.
Саме тому, дізнавшись про спільну програму з Plymouth University, я одразу вирішив на неї подаватися. Про можливості навчання у програмі подвійних дипломів ХДМА-Плімут, дізнався у ХДМА, коли було отримано грант на підготовку програми, а тому одразу вирішив, що буду чекати коли програма запрацює. Наші викладачі розповідали про можливості і перспективи програми, тому, як тільки було оголошено набір, я не вагаючись подав документи на вступ.
Я вважаю, що програма подвійних дипломів є дуже продуктивною практикою, яка сприяє професійному та особистісному розвитку студентів; сприяє налагодженню міжнародних зв’язків між навчальними закладами та студентами, що допомагає також у майбутньому обмінюватися досвідом та створювати нові можливості.
Про перспективи програми подвійних дипломів
Так як я вже брав участь у програмі подвійних дипломів в Литві, та цей досвід мені дуже сподобався, я захотів взяти участь і в цій програмі. Були очікування обмінятися досвідом і отримати досвід спілкування з іноземними викладачами. Сьогоднішня ситуація з викладанням на цій програмі цілком відповідає очікуванням.
Мені важко сказати, що варто покращити, бо викладачі обох навчальних закладів докладають максимум зусиль, щоб навчання було максимально корисним і комфортним, тому вважаю, що важливо такий досвід тільки розширювати, а тому відкривати нові програми. Для студентів це дуже корисно і цікаво!
В англійському університеті підхід до навчання більше базується на самостійній роботі студентів, вони спрямовують і сприяють самонавчанню. В українському виші викладачі контролюють весь процес навчання і супроводжують на кожному етапі навчання. Хоч підходи іноді й відрізняються, мені вони обидва дуже подобаються, таке поєднання дає можливість отримати максимум досвіду, знань та навичок.
Поради майбутнім абітурієнтам
Заздалегідь вивчати англійську мову, оскільки в цій професії вона дуже потрібна, розвивати технічні знання і вступати до моєї альма-матер.
 
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        