Лідери трансформації університетів задля відродження України
                                            Leaders of University Transformation for Ukraine’s Reinvention (LUTUR) — це масштабна програма професійного розвитку для українських університетів, реалізована у партнерстві British Council Ukraine, Міністерства освіти і науки України та Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту. Програма тривала з жовтня 2023 до березня 2024 року та стала першим офлайн‑проектом British Council в Україні після повномасштабного вторгнення.
 
                     
                                                    Навіщо було створено LUTUR?
                                                                                                                                                                            Повномасштабне вторгнення РФ у 2022 році поставило перед українською вищою освітою надзвичайні виклики. Університети опинилися в умовах невизначеності, руйнувань, втрати кадрів і потреби швидко адаптуватися до нової реальності.
У цих умовах виникла гостра потреба в оновленому підході до лідерства — не лише адміністративного, а й академічного, стратегічного, антикризового. Програма LUTUR була створена як відповідь на цю потребу. Її головна ідея — інвестувати в людей, які здатні очолити зміни всередині університетів, у своїх командах і серед студентства.
Серед завдань програми — посилення інституційної спроможності, розвиток стратегічного мислення, впровадження сучасних моделей лідерства й управління змінами, а також побудова партнерств між українськими й британськими освітніми установами.
                                                                                                            У цих умовах виникла гостра потреба в оновленому підході до лідерства — не лише адміністративного, а й академічного, стратегічного, антикризового. Програма LUTUR була створена як відповідь на цю потребу. Її головна ідея — інвестувати в людей, які здатні очолити зміни всередині університетів, у своїх командах і серед студентства.
Серед завдань програми — посилення інституційної спроможності, розвиток стратегічного мислення, впровадження сучасних моделей лідерства й управління змінами, а також побудова партнерств між українськими й британськими освітніми установами.
 
                                                    Учасники програми
                                                                                                                                                                            До LUTUR долучилися шість українських університетів, які продемонстрували готовність до змін і прагнення трансформувати свою освітню екосистему. Це Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Львівська політехніка, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Дніпровський державний технічний університет, Запорізький національний університет та Маріупольський державний університет (евакуйований до Києва).
Кожен заклад був представлений командою з п’яти осіб — керівництва, викладачів, адміністративного персоналу. Загалом участь у програмі взяли 30 учасників. Водночас до реалізації модулів та менторського супроводу долучилися 47 експертів з України та Великої Британії, зокрема представники Cardiff University.
                                                                                                            Кожен заклад був представлений командою з п’яти осіб — керівництва, викладачів, адміністративного персоналу. Загалом участь у програмі взяли 30 учасників. Водночас до реалізації модулів та менторського супроводу долучилися 47 експертів з України та Великої Британії, зокрема представники Cardiff University.
 
                                                    Формат та етапи реалізації
                                                                                                                                                                            Програма поєднувала офлайн-модулі в Києві з онлайн-сесіями, менторською підтримкою та командною роботою над Change Projects.
• У жовтні 2023 року учасники обговорювали роль університетів у повоєнному суспільстві та їхню відповідальність за відбудову й розвиток критичного мислення.
• Листопадовий модуль був присвячений стратегічному плануванню, управлінню змінами та подоланню криз.
• У грудні увагу зосередили на лідерстві, автономії та командній культурі, а в січні 2024 року — на фінансуванні, проєктному менеджменті та сталості трансформацій.
Між модулями команди працювали над Change Projects, що стали реальними прототипами змін у ЗВО. Фінальна презентація відбулася 2 березня 2024 року в Києві за участі уряду, освітніх інституцій та міжнародних партнерів.
                                                                                                            • У жовтні 2023 року учасники обговорювали роль університетів у повоєнному суспільстві та їхню відповідальність за відбудову й розвиток критичного мислення.
• Листопадовий модуль був присвячений стратегічному плануванню, управлінню змінами та подоланню криз.
• У грудні увагу зосередили на лідерстві, автономії та командній культурі, а в січні 2024 року — на фінансуванні, проєктному менеджменті та сталості трансформацій.
Між модулями команди працювали над Change Projects, що стали реальними прототипами змін у ЗВО. Фінальна презентація відбулася 2 березня 2024 року в Києві за участі уряду, освітніх інституцій та міжнародних партнерів.
 
                                                    Результати та вплив
                                                                                                                                                                            За підсумками програми, всі учасники відзначили глибокі особисті й професійні трансформації. Учасники підкреслили, що програмі вдалося не лише розвинути лідерські навички, а й дати поштовх до рефлексії щодо цінностей, культури взаємодії, бачення майбутнього своїх університетів.
100 % респондентів вказали, що отримані знання та досвід будуть безпосередньо використані в їхній професійній діяльності. 96 % підтвердили зростання довіри всередині команд, а 75 % — отримали підтримку своїх змін з боку керівництва університетів.
Програма також заклала фундамент для довготривалої співпраці між українськими та британськими університетами, розширила мережу професійних контактів і створила спільноту лідерів змін, які здатні мислити стратегічно й діяти ефективно — навіть у найскладніших обставинах.
                                                                                                            100 % респондентів вказали, що отримані знання та досвід будуть безпосередньо використані в їхній професійній діяльності. 96 % підтвердили зростання довіри всередині команд, а 75 % — отримали підтримку своїх змін з боку керівництва університетів.
Програма також заклала фундамент для довготривалої співпраці між українськими та британськими університетами, розширила мережу професійних контактів і створила спільноту лідерів змін, які здатні мислити стратегічно й діяти ефективно — навіть у найскладніших обставинах.
 
                                                    Чому це важливо?
                                                                                                                                                                            Програма LUTUR виходить за межі традиційного навчання. Вона про розвиток відповідального лідерства, посилення спроможності діяти у складних умовах і творити зміни. Адже університети — це не лише про освіту, а про суспільну трансформацію. Саме тому підтримка лідерів вищої освіти — стратегічна інвестиція в майбутнє.
                                                                                                            